Becoming Legendary

Blir legendarisk: Amerikas første motorsykkelselskap

1897 - 1952

I 1897 grunnla industripioneren George M. Hendee et sykkelproduksjonsselskap kalt Hendee Manufacturing Company. Sammen med medstifter og overingeniør Oscar Hedstrom åpnet Hendee selskapets første fabrikk i sentrum av Springfield i 1901.

Det som fulgte var et halvt århundre med stor vekst i motorsykkelproduksjon, innovasjon, og grunnleggende lederskap for å skape en ekte amerikansk kjørekultur. I 1923 skiftet selskapet navn fra The Hendee Manufacturing Company til The Indian Motocycle Company - ingen ‘r’ i ‘motocycle’ da ordet først ble brukt med navnet Indian. Mindre enn to tiår senere arrangerte klubben Jackpine Gypsies et løp kalt Black Hills Classic i Sturgis, South-Dakota. Arrangementet utviklet seg til å bli verdens største motorsykkelrally.

I løpet av de første årene viste selskapet ekstraordinært pågangsmot med banebrytende suksess innen innovasjon og på racingbaner selv om det var svært tøffe tider med den store depresjonen og to verdenskriger. I tillegg til å overlevde disse urolige tidene, bidro de også til krigsinnsatsen under første verdenskrig og andre verdenskrig med å leverte viktige kjøretøy til både de amerikanske og franske bakketroppene.

George Hendee

George Hendee

Før han grunnla Hendee Manufacturing Company i 1897, var George M. Hendee en dyktig racersyklist og produsent fra Watertown, Massachusetts. I 1901 hyret Hendee Oscar Hedstrom til å bygge bensindrevne sykler for å kjøre temporitt, og åpnet selskapets første fabrikk senere samme år i sentrum av Springfield, Massachusetts. Maskinen de produserte viste seg å være kraftig og pålitelig, og etablerte selskapets rykte for fremragende ytelse.

I 1915 trakk Hendee seg som daglig leder, men bestemte seg for å fortsette som president, til han trakk seg helt tilbake fra Hendee Manufacturing Company i 1916. I pensjonisttilværelsen avlet han opp Guernsey storfe og kyllinger på gården sin i Suffield, Connecticut.

Carl Oscar Hedstrom

Carl Oscar Hedstrom

Carl Oscar Hedstrom var med å grunnlegge Hendee Manufacturing Company, og fungerte som sjefingeniør til han gikk av i 1913. Carl Oscar kom fra det lille soknet Lønneberget i Sverige. Det var Hedstroms design av den motoriserte sykkelen som la grunnlaget for den raske veksten til Amerikas første motorsykkelselskap.

I tillegg til sin revolusjonerende karriere som motorsykkelprodusent, hadde Hedstrom også stor suksess som endurofører. Den største bragden var da han i 1903 satte hastighetsrekord på 56 miles i timen og vant et løp som gikk fra New York City til Springfield, Massachusetts og tilbake.

E. Paul DuPont

I 1930 solgte den fremtredende industrieieren E. Paul Dupont sin andel av Dupont Automobile til Indian Motorcycle, og kjøpte en stor andel av Indian Motorcycle sine aksjer. E Paul tvang selskapets eksisterende ledergruppe ut og satte inn Loring F. “Joe” Hosley som ansvarlig for den daglige driften. Dette ledet til en periode med formidabel vekst for Indian Motorcycle.

Erwin “Cannon Ball” Baker

Erwin “Cannon Ball” Baker

Erwin “Cannon Ball” Baker var en pioner innen langdistanseløp, og ble tidlig ambassadør for Indian Motorcycle. Som et flott vitnesbyrd om Indian modellenes utholdenhet og holdbarhet, kjørte Baker fra San Diego til østkysten på ny rekordtid. Han brukte 11 dager, 12 timer, 10 minutter. Dette var i 1914. Mindre enn et år senere i 1915 satte Baker nok en imponerende tid under Three-Fag run fra Canada til Mexico via California, som han fullførte på tre og en halv dag.

RECORDS AND ACCOLADES

REKORDER OG UTMERKELSER

Hendee Manufacturing Company sine første racing-år ble markert med store suksesser i enduroløp. I selskapets første pålitelighetsforsøk i 1903 kjørte medstifter og sjefingeniør Oscar Hedstrom en Indian til ny verdenshastighetsrekord på 56 miles i timen og vant et utholdenhetsløp fra New York City til Springfield, Massachusetts og tilbake. I 1906 videreførte forhandlerne George Holden og Louis J. Mueller Oscar Hedstroms suksess, og kjørte en Indian fra San Francisco til New York City på 31 dager uten et mekanisk problem.

Da medlemsmassene til amerikansk motorsykkelracing vokste, ble selskapets konkurransefokus flyttet over til banekjøring. I 1937 vant den kjente raceren Ed Kretz det første Daytona 200-løpet på en Indian Scout.

I den tidlige racingepoken med mye suksess ble Indian Motorcycles Wrecking Crew grunnlagt, det var i slutten av 1940-tallet. Et racingteam bestående av legendariske racere, Bobby Hill, Bill Tuman og Ernie Beckman. Et team som satte den ene rekorden etter den andre. Tidlig på 1950-tallet dominerte det legendariske Wrecking Crewet både på grus og på baner. Bobby Hill vant Springfield Mile back-to-back i 1951 og 1952. Lagkamerat Bill Tuman fullførte three-peat for IM i 1953.

WAR-TIME PRODUCTION

PRODUKSJON I KRIGSTID

Den amerikanske hæren begynte å bruke Indian motorsykler i 1913. Ved ankomsten av første verdenskrig viet Indian Motorcycle den største delen av sin produksjon til krigsinnsatsen da USA entret slagmarkene i 1917. Da Indian Motorcycle valgte å prioritere hæren fikk dette store konsekvenser for det etablerte markedet. Forhandlerne fikk begrenset varelager og motorsykkel- og delesalget falt betydelig. Samlet bidro selskapet med nesten 50 000 motorsykler fra 1917 til 1919, de fleste basert på Indian Powerplus-modellen.

To tiår senere ble USA viklet inn i enda en katastrofal global konflikt, andre verdenskrig. Nok en gang stilte Indian Motorcycle opp og fokuserte nesten hele produksjonen fra 1940 til 1945 til de alliertes styrker. Indian Motorcycle produserte først sykler primært for den franske regjeringen og bygde Model 841 til den amerikanske hæren i 1941. I løpet av 2. verdenskrig leverte Indian Motorcycle motorsykler og reservedeler for 24 millioner dollar til krigsinnsatsen. Til sammen ble over 35.000 sykler sendt til allierte troppene.

SEE THE BIKES THAT SHAPED INDIAN MOTORCYCLE'S EARLY SUCCESS

Old sketch of the first-ever V-twin factory race bike

SE MODELLENE SOM FORMET INDIAN MOTORCYCLES TIDLIGE SUKSESS

1906

I 1906 ble den første V-twin factory race modellen bygget. En versjon av racingmotoren ble introdusert i vanlige modeller for modellåret 1907, noe som gjorde 39-ci (633 cc), med 42-graders V-twin, til den første amerikanske masseproduserte V-twin motorsykkelen.

Photo of the first Indian Scout built in 1920

INDIAN SCOUT

1920

I 1920 presenterte selskapet Indian Scout for første gang. Denne raske, pålitelige og manøvrerbare modellen lokket mange til å begynne å kjøre motorsykkel.

First Chief Motorcycle

INDIAN CHIEF

1922

Etter introduksjonen av Indian Scout i 1920 ble Chief lansert. Dette ble en helt ny plattform som viste seg å være et solid grunnlag for Indian Motorcycle sin tidlige vekst.

Indian Ace motorcycle

INDIAN ACE

1927

Modellen Indian Ace ble utgitt etter Hendees oppkjøp av Ace Motor Corporation. Ace ble raskt en viktig modell for selskapets ambisiøse utvikling i de første produksjonsårene.

Historiske epoker